torsdag 3 juni 2010

En sommar på balkongen med dig

För några dagar sedan åkte vi och handlade 100 liter jord för att kunna plantera ut sommarblomster på balkongen. I år har jag inte satt några fröer utan köpt färdiga plantor bara. För en väldigt liten peng fick jag väldigt mycket grönt. Jag kommer att satsa på att köpa färdigt även i framtiden. Hur bekvämt som helst. Det enda jag driver upp för egen hand är persilja, och det är bara för att det är så enkelt och för att den är så dyr att köpa i affär.

När man är två går det fort att tömma krukor på fjolårets urlakade jord, sätta blommor och frön, damma av utemöblerna och tvätta och sopa balkongen.



Balkongen har kvällssol vilket jag tycker är härligt. Här kan vi sitta och njuta varenda kväll i sommar om vi vill. Blomman i bordskrukan kallas för brudslöja. Den är full av små, små rosalila blommor.



Balkongräcket kommer att svämma över av minipenséer i en massa olika färger.



Även mina solroskrukor fick nöja sig med färdigköpt då jag verkligen inte hade någon lust att sätta solrosfrön i år.



En prästkrage som älskar eller älskar ej, och två klätterväxter som växer i en rasande takt och förhoppningsvis snart kommer att leta sig uppåt väggarna och balkongen.



Dessa jordbehållare ser lite trista ut nu, men om några veckor kommer de att svämma över av både blad- och kruspersilja.



Jag köpte två amplar som jag tycker är urgulliga. Den ena har blå blommor och den andra har gula. Imorgon ska jag hänga upp dem och samtidigt ska jag sjunga nationalsången.

2 kommentarer:

  1. vilken fin balkong du har, kom ihåg att vattna (OBS viktigt). jag vet en här som kommer bli avis om han ser denna grönska!

    SvaraRadera
  2. Åh vad fin balkong Blir avundsjuk. Du är så bra på att inreda och fixa. Saknar dej grynet.

    SvaraRadera