lördag 14 mars 2009

Kissen bjuder på brödbak.


Tidigare i veckan bakade jag bröd. Brödreceptet kom från min mamma med posten. Hon gör så ibland, min mamma. Hon lagar något nytt och blir det bra vill hon dela med sig. För inte så länge sedan kom ett recept på kålsallad neddimpandes genom brevinkastet. I alla fall, jag bakade brödet och det blev ett bra tillbehör till svampsoppan jag levt på i veckan. Och nyttigt. Så nu gör jag som min kära mor, och delar med mig. Varsågoda.

5 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
4 dl rågsikt
2 ½ dl rågkross
1 dl vetekli
½ dl vetegroddar
1 tsk salt

4 tsk bikarbonat
½ dl solroskärnor eller krossade hasselnötter
1 dl russin
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap

1 msk smör
rågkross

Blanda alla torra ingredienser. Rör därefter ner filmjölk och sirap och blanda väl. Smöra två 1½ liters avlånga brödformar. Strö rågkross i botten. Fördela smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen i knappt två timmar. Ugn 175 grader. (Jag rekommenderar att byta ut 1 dl sirap mot 1 dl filmjölk, och skippa russinen. Brödet blev ganska sött.)

3 kommentarer:

  1. Gott bröd var det men "stabbigt".
    Katt......vars har du fått det ifrån????
    Herregud alltså!
    jag älskar dig massor i alla fall:
    Kram, pappsen

    SvaraRadera
  2. haha där var receptet som du berättade om. Äntligen tar ja mej tid att läsa din blogg... du får hjälpa mej skaffa egen sen :P

    SvaraRadera
  3. Jag kan hjälpa dig att baka bröd också. :)

    SvaraRadera