fredag 29 januari 2010

Examination när du duger bra

I morse åkte jag till sjukhuset i mörkret för att bli examinerad i blodtransfusion, inhalation, oxygenterapi, CVK, infusion, intravenös injektion, sugning av övre luftvägar och omhändertagande av en patient med andningssvårigheter. Elisabeth Marklund (kardiologen) och Berit Bergström (hematologen) godkände mig. Det känns som att jag kan hantera det tekniska på ett bra sätt och att jag utöver det kommer att ha mycket att ge som sjuksköterska. Förhoppningsvis ännu mer som barnmorska. Obstetrik och pediatrik-kursens föreläsande barnmorskor utstrålar en sådan glädje över sitt yrkesval och pondusen de har får mig att bli ännu mer målmedveten. Det här är min rätta väg.

Det var fortfarande morgon när jag kom hem så jag bytte skolkläderna mot pyjamasen och kröp ner bredvid min varma goshund under täcke, filtar och morgonrock. När vi vaknade drog vi fram skolböckerna igen och pluggade, pluggade, pluggade. Jag hade planerat en skön kväll i soffan med karameller men mitt PM förstörde de planerna. Ska trösta mig med ett bad, en bok och en tidig fredagskväll.

1 kommentar:

  1. Det är den där datorns fel att du inte kan slappa som vanligt folk en fredagkväll. FORMATERA!

    SvaraRadera