måndag 30 november 2009

Nu gör vi jul och ingenting annat än jul

Idag är det ett år sedan vi träffades. Hans svar har ekat i mitt huvud hela natten och hela dagen.

Jag borde ha pluggat idag men jag lyckades inte uppbåda någon energi till det. Ingen motivation heller. Så jag julpyntade. Jag har pyntat och pyntat och pyntat. Jag har till och med klätt granen. Jag tycker att jag förtjänar att ha den framme redan nu. Förra julen kom den aldrig ner från vinden. Just det, det är en plastgran. En fuskgran. Jag antar att den inte tillverkats på miljövänligt vis, men det känns ändå mycket bättre att ha en gran i plast än att slösa på levande träd. Ni som smyckar levande granar i jul borde skämmas. Om de inte står väl förankrade i sina rötter ute i skogen förstås, då är det bara trevligt med lite julpynt. Hur som helst, förra julen stannade granen nerpackad i sin trasiga kartong. Det mesta av julpyntet också. Det var tråkigt att upptäcka att julgransstjärnan, adventsljusstaken och min vita minigran i vita fjädrar inte fanns kvar bland mina julsaker. Jag ska köpa en ny stjärna imorgon.



Jag saknar julgardiner till köket så jag hängde upp mina röda panelgardiner. Till gardinkappa använde jag en bordslöpare som jag köpte på Coop för två år sedan. Jag tejpade fast den på gardinstången med hjälp av kirurgtejp. Till det lilla fönstret använde jag en tunn röd duk. Det blev juligt och jag blev nöjd. Nu saknar jag bara sällskap och pepparkakor i mitt kök.



Jag hängde upp en julig gardin i dörröppningen till vardagsrummet med hjälp av häftstift. Det blev ganska mysigt, fast svårare att pricka dörrhålet när man kastar nalle med Ela. Den gula nallen som ligger där på golvet är hennes favoritleksak. Hon fick den av Madelene Lindmark, min arbetsterapeut-kompis, på min 20-årsdag. Den är hyfsat luggsliten vid det här laget.



Läshörnan blev julfin med ett vinrött överkast. En aning bordellglansigt, men vad gör väl det.



Granen i år går i enbart guld. Jag är väldigt förälskad i den och tycker att den är otroligt vacker.

Jag har stängt för öppningen mellan köket och vardagsrummet. Det är irriterande när man ser teve och bara snabbt vill springa in i köket, men vardagsrummet känns lite mysigare och lite större nu. Jag ska hänga upp ett snyggt taveltyg på väggen efter jul, men fram tills dess får det vara juligt rött.



Den här bilden la jag upp bara för att visa en skymt av min Orbitrek platinum som jag säljer för tusen kronor på Blocket.se. Om ingen av er vill köpa den förstås.

Granriset har åkt upp på balkongräcket och nu fattas bara ljusslingan. (Nu fattas bara ljusslingan!)

2 kommentarer: