tisdag 20 april 2010

Vem ska trösta dig?

Idag var jag bara på min praktik på mottagningen på förmiddagen. På eftermiddagen var jag på en föreläsning där två kvinnor berättade om sina psykiska sjukdomar och hur deras liv med sjukdom och psykiatrisk vård har sett ut. De pratade om hur det är att leva med psykisk sjukdom och de var båda så öppna i sitt sätt att berätta att jag blev väldigt berörd och gripen av deras livshistorier. Jag tycker att det är oerhört fascinerande att se människor som haft förmåga att resa sig ur de mest fasansfulla upplevelser man kan tänka sig.

Och så finns det de människor som inte reser sig. Som inte har förmågan eller som bara inte orkar. Som inte vågar.

"Den som flyr undan situationen flyr också undan sitt eget liv. Tiden går bokstavligen förlorad."

Och din familj.



Min underbara skyddsängel som inte har någon djupare betydelse för mig än att jag har fått den av mamma. Hon står i mitt sovrum och är ofta det sista jag ser innan jag släcker för natten. Det tycker jag om.

"Vem ska trösta Knyttet med att säga ungefär: På natten blir det hemska mycket värre än det är."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar