fredag 2 april 2010

Påska!


SKÄRTORSDAG

Skärtorsdagen tillbringade jag på BVC tillsammans med den underbara sköterskan Eva. Vi började dagen med att prata primärvård. Eva undervisade mig och jag fick en suveränt bra teoretisk bild av hur allting inom sjukvården hänger ihop. Vårdkedjan som flödar mellan kommun och landsting kan vara ganska förvirrande och svår att få kläm på. Eva besvarade de allra flesta frågor jag hade. Det kändes verkligen härligt att få tillbringa en hel dag med en så otroligt kompetent kvinna.

Vi gjorde hembesök hos en familj som hade en bebis som var nio dagar gammal. Mamman såg hur överförtjust jag var och hon räckte fram flickebarnet mot mig och sa: "Här, var så god, ta henne du!". Vi tillbringade en timme hemma hos familjen. Jag gosade med barnet som låg som ett varmt litet knyte i min famn och doftade ljuvligt. Det var ett väldigt fint hembesök och efteråt när vi satt i bilen fick jag feedback av E och beröm för allt jag gjort bra och hon förklarade
också varför hon tyckte att det var bra.

På eftermiddagen hade vi barnkontroller på BVC då vi vägde, mätte och vaccinerade barn. Min handledare visade mig hur man mätte bebisarnas kroppar och huvudomfång och hur man fyller i de minst sagt komplicerade kurvorna efteråt. Sedan fick jag göra själv. När jag slutade för dagen var jag glad. Det var min första glada dag på hela praktiken.



Min handledare Eva och hennes kollega Ann-Margret. Båda två helt underbara kvinnor.



Jag och Eva.



Vi hade lite tid att slå ihjäl innan hembesöket så vi åkte förbi ett bageri och handlade bröd. E handlade limpor och brödlängder medan jag handlade singelbullar. Man skulle dock nästan kunna tro att min kanelbulle var åtminstone en halv längd.


LÅNGFREDAG

Jag sov så hårt och länge i natt att det kändes som att min hjärna hade jäst och höll på att spränga sönder mitt huvud när jag vaknade. Hela skallen värkte och gjorde fruktansvärt ont när jag försiktigt rullade ur sängen. När jag ställde mig upp började hela världen att snurra och jag satte mig på sängkanten för jag trodde att jag höll på att svimma. Sedan försvann värken på en gång och jag kände mig mosig men utvilad.

Jag morgonkissade Ela och sedan hade vi en riktig sölmorgon. Jag badade i en evighet, tvättade håret och sippade morgonkaffe hur länge som helst. Leonard Cohen sjöng för mig och jag dansade medan jag svirade om till kjol och gjorde mig i ordning för att åka till stan för att långfredagsfika med Robin.



Jag beställde Fransk chokladtårta med glass.



Det var väldigt trevligt att sitta ner och fika och prata med Robin. Det var länge sedan vi sågs och det var länge sedan jag gjorde något annat än att praktisera, plugga och sova. Typ.

Önskar er alla en glad påsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar