tisdag 9 mars 2010

Lex Victor

Igår läste jag detta i Katrineholmskuriren:

"När lille Victor dog i cancer förlorade hans mamma Sofie Karlsson sjukpengen eftersom hon inte omedelbart - dagen efter - uppsökte arbetsförmedlingen. Regeringen ändrar nu dessa omänskliga regler.

Sofie Karlssons son Victor dog i cancer den 14 april förra året, ett och ett halvt år gammal. Kuratorn på sjukhuset sjukskrev Sofie samma dag. Det räckte dock inte. Eftersom hon var mammaledig och timanställd var hon tvungen att stå till arbetsmarknadens förfogande och anmäla sig hos arbetsförmedlingen dagen efter. Det orkade hon inte - och förlorade sjukpenningen. Hon överklagade och vann i länsrätten men när ärendet gick upp i kammarrätten förlorade hon och beslutet att neka henne sjukpenning de första 14 dagarna stod fast."

En ny lag som ger föräldrar som förlorat sina barn rätt till ersättning de första fjorton dagarna träder förhoppningsvis i kraft någon gång under hösten. Lagen kommer att gå under namnet Lex Victor.

Då jag träffade både Victor och hans föräldrar under min första praktik på sjuksköterskeprogrammet är historien om honom något som verkligen har berört mig djupt. Jag är så glad för hans familjs skull och hoppas att lagen Lex Victor kan ge dem någon slags tröst och upprättelse.

Jag kommer aldrig att glömma den här lilla killen. Om ni vill läsa mer om Victor kan ni gå vidare till hans mamma
Sofies blogg.



Jag har tillbringat ytterligare en dag hemma. Jag var otroligt besviken och ledsen i morse, men förhoppningsvis kan huvudhandledaren på förlossningen lyckas peta in mig på ett par pass nästa vecka.

Jag bestämde mig för att koppla av och försöka göra något bra av dagen. Tog Ela med mig och gick ut i skogen. Ela luktade på kiss och bajs och jag stod alldeles stilla och blundade med solen i ansiktet. Fåglarna kvittrade glatt och avlägset och det kändes precis som vår. När vi kom hem igen mötte vi underskötaren på parkeringen. Han bjöd på trevligt sällskap och jag bjöd på blåbärste och broccolipaj.

Nu är det bara sjuka jag och Ela här hemma och vi är båda trötta efter en hostig natt så vi ska nog ta ett skönt bad, värktabletter och sen sova. Sov gott.

1 kommentar:

  1. Har du sett avsnitten från "sjukhuset" när victor var med? Jag såg dom och har följt mammans blogg hela tiden. Helt sjukt hur vissa saker i vårt samhälle kan fungera..

    SvaraRadera